Woda gazowana czy niegazowana? Która jest lepsza?

Woda gazowana i niegazowana to dwa rodzaje wody pitnej, które różnią się od siebie głównie zawartością dwutlenku węgla (CO2). W wodzie niegazowanej nie ma go w ogóle, natomiast woda gazowana może zawierać mniejsze lub większe jego stężenie. W niskonasyconej wodzie z bąbelkami znajdziemy nie więcej jak 1500 mg/l CO2, w średnionasyconej – od 1500 do 4000 mg/l, w wysokonasyconej zaś – co najmniej 4000 mg/l. Od zawartości CO2 w dużej mierze zależy smak wody, ponieważ im więcej dwutlenku węgla, tym więcej bąbelków i niższe pH. Przez to woda może wydawać się nieco bardziej słodka i po prostu przyjemniejsza w smaku, a także dłużej zachowywać świeżość. To, czym woda niegazowana i gazowana się nie różnią, to zawartość składników mineralnych – ich ilość zależy wyłącznie od tego, czy sięgamy po wodę mineralną, czy źródlaną.

Jaka woda jest najzdrowsza?

Zarówno woda niegazowana, jak i gazowana są bardzo zdrowe i mają pozytywny wpływ na ludzki organizm, ponieważ dostarczają mu wiele potrzebnych składników odżywczych i zapewniają odpowiedni poziom nawodnienia niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. W niektórych przypadkach jednak spożywanie wody gazowanej bywa niewskazane, może ona bowiem pogarszać zaburzenia czynnościowe układu pokarmowego u chorych zmagających się z tego rodzaju schorzeniami. Dlatego picia wody o dużej zawartości dwutlenku węgla nie zaleca się osobom cierpiącym na problemy gastryczne i dolegliwości trawienne takie jak zespół jelita drażliwego, chorobę wrzodową żołądka, refluks, zgagę czy przewlekłe wzdęcia. U przeciętnej, zdrowej osoby nie ma jednak żadnych przeciwwskazań do picia wody gazowanej – warto wtedy sięgać po wodę z bąbelkami, chociażby dlatego, że doskonale wspiera ona pracę nerek i wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn.

Woda gazowana czy niegazowana – którą wybrać?

Zarówno woda niegazowana, jak i gazowana mają wiele zalet: są zdrowe, bogate w składniki odżywcze i skutecznie gaszą pragnienie. Dlatego wybierając odpowiednią dla siebie wodę powinniśmy się kierować indywidualnymi preferencjami – sięgajmy po prostu po tę, która bardziej nam smakuje i na którą mamy ochotę. Niektórzy chętniej wybierają wodę niegazowaną, inni wolą bąbelki – kwestia gustu. Pamiętajmy jednak, że woda gazowana ma tę przewagę nad niegazowaną, że można ją dowolnie urozmaicać dodatkami owocowymi wzbogacając tym samym jej walory smakowe. Wystarczy wrzucić do szklanki plasterek cytryny, kilka listków mięty lub garść malin, by zamienić zwykłą wodę gazowaną w pyszny i orzeźwiający drink owocowy.