Wróć

Jaką wodę pić latem? 4 sposoby na lepsze nawodnienie

Kiedy z nieba leje się żar, warto pamiętać o kremie z filtrem, kapeluszu i butelce pysznego, orzeźwiającego napoju. Wysokie temperatury, podobnie jak wzmożona aktywność fizyczna, sprawiają, że powinno się wypijać znacznie więcej wody niż w chłodne dni. Ludzki organizm każdego dnia potrzebuje płynów w ilości odpowiadającej ok. 2-4% masy ciała[1]. W gorącym środowisku dzienna utrata wody może wynieść nawet 5 litrów! W jaki sposób dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu i jaką wodę pić latem?

 

Co pić w upały?

 

Najprostszym i najłatwiej dostępnym napojem, który skutecznie gasi pragnienie i nawadnia organizm, jest oczywiście woda. Ta, która doprowadzana jest do polskich domów jest tania i w pełni bezpieczna. Nie wszyscy jednak przepadają za jej smakiem.

 

Dlaczego warto przekonać się do kranowej wody?

  • jest dużo tańsza niż butelkowana – kosztuje mniej niż 1 grosz za każdy litr[2]
  • jest bardzo łatwo dostępna
  • można nalewać ją do wielorazowych butelek i bidonów

 

Co począć, gdy smak wody z kranu nie zachęca do jej regularnego picia? To bardzo proste. Można dodać jej aromatu, wrzucając liście mięty, plastry cytryny, pomarańczy czy grejpfruta. Dobrym rozwiązaniem jest także spożywanie wody gazowanej, jednak nie tej, która zamknięta jest w jednorazowych opakowaniach.

 

Dlaczego? Tworzywo PET bardzo łatwo ulega uszkodzeniom, a drobinki mikroplastiku dostają się do wody. Gdy pozostawi się butelkę w bardzo ciepłym miejscu, o co latem nietrudno, do napoju przenika także potencjalnie rakotwórczy amon. Plastik PET, choć niezwykle popularny i łatwo dostępny, może zaburzać gospodarkę hormonalną człowieka, gdyż uwalnia tzw. ksenoestrogeny.

Więcej na temat rodzajów plastiku i jego wpływu na środowisko oraz organizm człowieka, znajdziesz tutaj.

 

Zdecydowanie bardziej ekologicznym, ekonomiczniejszym i bezpieczniejszym dla zdrowia sposobem na dostęp do gazowanej wody jest nasycanie jej dwutlenkiem węgla samodzielnie. Nie jest to trudne – wręcz przeciwnie! Aby zacząć bąbelkować potrzebne są tylko:

  • saturator SodaStream
  • woda kranowa
  • cylinder z dwutlenkiem węgla
  • wielorazowa butelka z Tritanu albo szkła

 

Ekspresy do gazowania wody SodaStream to doskonałe rozwiązanie dla tych, którym na sercu leży los naszej planety. Dzięki nim przeciętna polska rodzina w ciągu czterech lat zużywa aż 1769 jednorazowych butelek plastikowych mniej!

 

Co pić zamiast wody? Domowe izotoniki

 

Latem, bardziej niż w chłodniejszych miesiącach, należy zwracać uwagę na odpowiedni poziom nawodnienia. Gdy słupki rtęci szybują w górę, można dostarczać organizmowi potrzebnych składników także w formie izotoników. Są to płyny, które swoim składem i stężeniem przypominają płyny ustrojowe w ludzkim organizmie. Dzięki zawartości wielu cennych składników pomagają szybko i skutecznie poprawić nawodnienie oraz przywrócić równowagę elektrolitową.

 

Co powinien zawierać napój izotoniczny?

  • wodę
  • sód
  • potas
  • magnez
  • wapń
  • cukry proste (glukoza, maltoza, fruktoza)
  • cukry złożone (sacharoza, maltodekstryna)[3]

 

Izotoniki dostępne są w niemal każdym sklepie spożywczym, jednak najwygodniej, najzdrowiej i najtaniej jest przygotować je w domu. Do domowego napoju izotonicznego można użyć także lekko gazowanej wody przygotowanej w saturatorze. Aby uzyskać efekt delikatnych bąbelków, wystarczy trzy razy nacisnąć przycisk na górze ekspresu (modele Terra i Duo) albo dźwignię z boku urządzenia (designerska nowość – model Art).

 Naturalne izotoniki: woda kokosowa, woda klonowa, woda karczochowa, woda kaktusowa, sok z brzozy

 

Dlaczego warto pić wodę?

 

Częste sięganie po wodę to oczywistość. Dzięki wielu akcjom społecznym oraz edukacji dotyczącej zdrowego trybu życia Polacy wiedzą, że nie mogą zapominać o regularnym spożywaniu płynów.

 

Jakie korzyści daje odpowiedni poziom nawodnienia organizmu? Przede wszystkim woda reguluje temperaturę ciała oraz jest składnikiem każdej ludzkiej komórki. Chroni mózg, oczy i rdzeń kręgowy oraz otacza bezpieczeństwem płód w łonie matki. Dzięki wodzie skóra staje się elastyczna, napięta i gładka. Usprawnia też proces trawienia oraz wspomaga oczyszczanie organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii oraz toksyn[4].

 

Skutki niedoboru wody mogą być naprawdę przykre. Bez niej możemy przeżyć zaledwie od 2 do 10 dni. Czym grozi utrata więcej niż 2% wody?

  • osłabienie, omdlenie, zawroty głowy
  • suchość w ustach, suchy język, problemy z mówieniem
  • ból głowy
  • zaparcia
  • drgawki
  • zaburzenia świadomości[5]

 

Na odwodnienie szczególnie narażeni są: niemowlęta, dzieci, kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby starsze[6], a także osoby wykonujące prace fizyczne i intensywnie uprawiające sport.

 

 

Napój na upalne dni – z gazem czy bez?

 

Woda jest źródłem życia. Od jej ilości i jakości zależy stan zdrowia i samopoczucie każdego człowieka. Jaką dokładnie wodę pić? Która najlepiej wpływa na ludzki organizm i dostarcza najlepszego orzeźwienia?

 

W powszechnej opinii woda niegazowana jest korzystniejsza dla zdrowia niż ta z bąbelkami. To mit! Zawartość dwutlenku węgla nie wpływa negatywnie na walory napoju. Wręcz przeciwnie. Pobudzając kubki smakowe, woda gazowana lepiej orzeźwia w gorące dni. Unikać jej powinny jedynie osoby, które borykają się z niektórymi schorzeniami. Zawarty w niej gaz może bowiem zaostrzać objawy:

  • nadkwasoty
  • zaburzeń trawienia
  • chorób gardła i strun głosowych[7]

 

Woda – również ta z kranu – jest bardzo zdrowa. Są jednak płyny, których należy szczególnie unikać. Choć latem często pojawia się ochota na pełne cukru napoje, lepiej z nich zrezygnować. Tylko pozornie gaszą one pragnienie. Już po chwili organizm ponownie domaga się nawodnienia. Lepiej też zrezygnować z podnoszącej ciśnienie kawy oraz alkoholu. Wbrew powszechnej opinii, piwo nie jest dobrym izotonikiem, lecz sprzyja odwodnieniu. Zwiększa częstotliwość oddawania moczu, a co za tym idzie, zaburza gospodarkę elektrolitową.

 

Woda w upały – jak nie zapomnieć o regularnym nawadnianiu?

 

Regularne picie wody z pozoru jest proste. W praktyce jednak bardzo często zdarza się po prostu zapomnieć o sięgnięciu po napój. W jaki sposób można ułatwić sobie to zadanie? Jest kilka ciekawych propozycji, dzięki którym odpowiednie nawadnianie nie powinno być już problemem.

 

Najprościej jest przygotowywać napój na cały dzień i przelewać go do poręcznej butelki bądź bidonu. Te, które znajdują się w ofercie SodaStream wykonane są z bezpiecznego dla zdrowia tworzywa – Tritanu. Jest on lekki, wygodny i odporny na uszkodzenia. Dzięki temu łatwiej jest mieć odpowiednią porcję wody w zasięgu wzroku i rąk.

 

W wyrabianiu nawyku regularnego picia wody pomóc może też smartfon. Ustawiany co pół godziny/godzinę budzik bywa męczący, lecz niezwykle skuteczny. Zdecydowanie wygodniejszą formą przypominania o wodzie są darmowe aplikacje. Dostępne są płatne i darmowe programy działające w popularnych systemach: Android i iOS. Aby skonfigurować aplikację, trzeba wypełnić formularz, zawierając w nim najważniejsze informacje:

  • płeć
  • wzrost
  • wagę
  • uprawiane aktywności

Aplikacja pomoże dostosować ilość wody do indywidualnego zapotrzebowania i zadba o to, by użytkownik już nigdy nie zapomniał o nawadnianiu.

 

[1] https://dietetycy.org.pl/zapotrzebowanie-na-wode-w-srodowisku-goracym/

[2] https://pijkranowke.pl/#start

[3] https://dietetycy.org.pl/domowy-izotonik-diy/

[4] https://pacjent.gov.pl/diety/dlaczego-warto-pic-wode

[5] Tamże

[6] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/107898,jaka-wode-pic

[7] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/107898,jaka-wode-pic